Jawatankuasa Induk PSS SMKKKLIA
Jawatankuasa Kerja PSS SMKKKLIA
Jawatankuasa Perpustakaan SMKKKLIA
PENUBUHAN JAWATAN KUASA
A.
Penubuhan Jawatan kuasa induk pusat sumber
B.
Penubuhan Jawatankuasa kerja PSS
* Guru Besar sebagai Pengerusi * Guru Penolong Kanan Kurikulum sebagai Naib Pengerusi dan Penyelaras. * Guru Penyelaras Pusat Sumber sebagai setiausaha, Guru Pusat Sumber, Guru kanan mata pelajaran, Guru - guru kanan Persatuan / Kelab, wakil PIBG dan wakil Lembaga Pengurus Sekolah sebagai Ahli - ahli Jawatankuasa.(Penubuhan Jawatan Kuasa Pusat Sumber ini mestilah diubahsuai dengan keadaan sekolah masing -masing). Ini terdiri daripada : * Guru Penyelaras sebagai pengerusi. * Pelajar yang mewakili tiap -tiap kelas sebagai ahli. C. Pelantikan Pembantu perkeranian. Boleh diusahakan perlantikan mana - mana kakitangan sokongan sekolah yang berkebolehan dan berminat untuk membantu kerja - kerja perkeranian. Ini mungkin terdiri daripada kerani, juru taip atau pembantu am rendah atau mana - mana staf yang diperuntukan oleh pihak pengurusan sekolah. D. Penentuan Dan Pembahagian Bidang Tugas. Bidang tugas jawatankuasa dan kakitangan hendaklah ditentukan dengan jelas dan tidak timbal balik antara satusama lain. * Jawatankuasa Pentadbir Pusat Sumber Sekolah. * Guru Pusat Sumber (1). * Guru Pusat Sumber (2). * Jawatankuasa kerja pusat sumber. * Pembantu pusat sumber. |
LANGKAH
KEDUA
JAWATANKUASA
INDUK PUSAT SUMBER SEKOLAH
Rancangan
pengoperasian PSS oleh Jawatankuasa induk :
a.
Menggubal polisi pelaksanaan dan penggunaan Pusat Sumber.
b. Merancang peruntukan kewangan PSS dari segi mencadang dan mencari,
Punca Kewangan :
Untuk pelajar, mestilah ditegaskan perkara seperti berikut :
* Masa PSS dibuka.
* Kemudahan yang disediakan
* Pinjaman - bilangan bahan dan tempoh pinjaman.
* Keselamatan alatan dan bahan PSS.
* Disiplin dan lain -lain.
Untuk guru dan kakitangan, mestilah ditegaskan perkara -perkara berikut :
* Bahan -bahan yang boleh diguna dan dipinjam.
* Jadual dan masa mengguna serta meminjam bahan.
* Cara peminjaman dilakukan.
* Perkhidmatan Khas.
Menentukan sistem dan peraturan pinjaman bahan.
Bahan buku:
Biasanya digunakan sistem Brown, yakni menggunakan kad yang mempunyai butiran peminjam dan tarikh pemulangan. Dalam pada itu harus ditentukan peraturan bagi :
* Pinjaman biasa.
* Pinjaman buku -buku khas.
* Pinjaman berkelompok ( bulk - loan )
Bahan bukan buku :
Perlu ada satu sistem pinjaman yang mudah tetapi sistematik untuk pinjaman alatan. Disamping itu perlujuga disediakan satu sistem pinjaman yang mudah untuk bahan - bahan bukan buku.
LANGKAH
KETIGA.LANGKAH
KETIGA
RANCANGAN PERKHIDMATAN
RANCANGAN PERKHIDMATAN
Rancangan
perkhidmatan Pss oleh guru Pss mengenai perkara - perkara berikut :
* Perkembngan fizikal pusat sumber. * Perkembangan koleksi * Perancangan promosi dan seranta. * Perancangan aktiviti. * Latihan pengurusan dan penggunaan PSS. * Penilaian Pengurusan dan penggunaan PSS. * Penghasilan bahan penganjuran pembelajaran, promosi dan panduan. |
LANGKAH
KEEMPAT
JAWATANKUASA KERJA
JAWATANKUASA KERJA
Latihan
dan bengkel kepada jawatankuasa kerja pusat sumber yang terdiri dari pelajar -pelajar bagi
melaksanakan tugas -tugas berikut :
i Memfail keratan akhbar dan menyusun bahan di rak. ii. Membantu memproses bahan seperti melapik, mengguntung, melekat poker kad pinjaman dan slip, tarikh pulangan dan melekat label. iii. Mengurus pinjaman / pulangan bahan di kaunter edaran. iv. Menjilid majalah dan surat khabar. v. Menggunting suratkhabar / majalah yang telah ditentukan oleh guru pusat sumber untuk tujuan fail tegak. vi. Mengemas dan membersihkan bilik pusat sumber. vii.Memperbaiki buku. viii.Membantu guru pusat sumber di dalam mengendalikan pondok ilmu dan sudut aktiviti. ix. Membantu guru pusat sumber menghasilkan bahan pembelajaran x. Mengambil bahagian di dalam rancangan siaraya ( radio sekolah). |
LANGKAH
KE LIMA
KECERIAAN
Pengurusan
kemudahan fizikal dan keceriaan PSS.
i. Pengubahsuaian kedudukan rak, perabot, alat dan sebagainya mengikut rancangan penggunaan. ii. Susunan danperuntukan perabot serta alatan mengikut ruang yang diperlukan. iii. Panduan dan label tunjuk arah dilekatkan di tempat yang tertentu. iv. Pameran peraturan dan panduan untuk membantu pelajar mencari dan mengguna maklumat. v. Poster, carta dan gambar - gambar dilekatkan di tempat yang bersesuaian. |
LANGKAH
KE ENAM
ORIENTASI
Pelaksanaan
orientasi PSS kepada pelajar baru melalui aktiviti penyampaian maklumat mengenai :
i. Jenis - jenis perkhidmatan yang dapat dimamfaatkan oleh pelajar. ii. Peraturan dan panduan Pusat Sumber. iii. Bahan pusat sumber dan penggunaannya mengikut keperluan pelajar. iv. Kad ahli dan kegunaannya dan, v. Mendapatkan profil pelajar bagi tujuan perolehan bahan selara dengan minat dan keperluan pelajar |
LANGKAH
KE TUJUH.
REKOD
REKOD
Pengemaskinian
rekod PSS dan memperbaharui pesanan akhbar dan majalah jika perlu contoh rekod seperti
berikut dan boleh diubahsuai mengikut keperluan.
Setiap
PSS perlu menyimpan dan mengemaskini rekod yang disimpan iaitu :
* Rekod perolehan bahan * Rekod pinjaman bahan * Rekod penggunaan bahan. * Rekod penggunaan kemudahan fizikal dan alatan. * Rekod koleksi bahan. * Rekod belanjawan. * Lain -lain rekod yang difikirkan perlu. |
LANGKAH
KE LAPAN
PROMOSI
Melaksanakan
promosi dan galakan penggunaan PSS yang dijadualkan untuk sepanjang tahun. A. Pameran bahan mengikut topok atau tema
B. Ceramah buku
C. Pertandingan yang berhubung dengan penggunaan pusat sumber.
D. Pameran poster -poster yanmg berkaitan dengan pusat sumber sama ada hasil pelajar atau sumbangan dari badan - badan / jabatan - jabatan tertentu.
E. Mengadakan sesi bercerita, berlakon, menyanyi dan sebagainya
F. Membuat projek seperti model, carta dan sebagainya berdasarkan topik yang dipelajari.
G. Kegiatan - kegiatan yang lain untuk mempertingkatkan kemahiran penggunaan PSS.
0 comments:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.